Video 1. – pocari sweat.
Menerusi video yang diberikan, terdapat
banyak perspektif positif yang boleh kita ambil jadikan contoh.
Melalui karakter Akihiko Otsuka, kita dapat menjadikan beliau
sebagai satu contoh. Otsuka tampak menonjol dengan sifat kepimpinannya.Ini
terbukti dari caranya memimpin perusahaan Otsuka Pharmaceutical. Pengambilan
keputusan yang pantas, tepat dan berani mengambil risiko dangat menepati ciri
pemimpin sejati.
Selain Otsuka, ada seorang lagi yang boleh
kita jadikan contoh. Beliau merupakan Akihisa Takaichi. Takaichi merupakan
seorang yang gigih dan merupakan ciri seorang peneliti yang baik. Beliau
seorang yang berdedikasi tinggi , kerja keras dan tidak kenal erti putus asa.
Penelitiannya yang sampai menghasilkan lebih dari 1000 jenis minuman keringat
sebelum pada akhirnya Berjaya menemukan hasil yang pas. Hal ini sangat menarik
dan tidak hairan kenapa Jepang boleh menjadi Negara yang hebat seperti yang
kita ketahui sekarang ini. Keperibadian seperti ini yang sangat diperlukan bagi
setiap manusia yang ada di muka bumi ini. Jester, Negara akan kekal dalam
keadaan yang sentiasa lebih maju pada masa akan datang.
Video 2- Aqua
Menerusi video ini, turut sama trkandung unsur
positif dimana Tirto Utomo dilihat
sebagai seorang yang pandai mencari peluang dan berfikiran di luar kotak. Tirto
yang bijak memikirkan penyelesaian terhadap masalah yang berlaku telah
menaikkan nama syarikatnya sendiri. Melalui kegigihan dan semangat yang ditunjukan, adalah pendorong kepada kejayaan
air mineral Aqua yang terkenal di Indonesia. Dalam pembikinan botol plastik
yang digunakan kini sangat menarik perhatian orang ramai. Pembikinannya itu merupakan tindakan yang
berani dan kreatif. Ia mempunyai bentuk yang menarik dan juga amat selamat
untuk digunakan bersama air mineral tersebut. SIfat Tirto ini perlu dicontohi
oleh semua orang. Ciri yang ditonjolkan telah menjadikan Tirto sebagai seorang
perusahaan Aqua yang hebat.
Persamaan yang dapat dikenalpasti dalam
kedua-dua video ini adalah, segmen pasaran yang dibuat adalah salah. Ini telah
menyebabkan kerugiaan pada kedua-dua syarikat dan atas kesilapan itu juga,
menjadi pelonjak mereka untuk perbetulkannya dan mencapai kejayaan sehingga
sekarang. Segmen pasaran adalah elemen penting sebelum kita hendak
memperkenalkan sesuatu produk. Kelompok yang sesuai akan menyedari akan
kehadiran produk yang baru dan ini dapat membantu memperkenalkan produk pada
orang ramai. Justeru, apa yang berlaku dalam video –video diatas, adalah
penting untuk kita jadikan pedoman agar kita tidak tersalah langkah dan
mengalami kerugiaan yang sama seperti mereka.
No comments:
Post a Comment